ZuzkaBalcova

Kurikulárna reforma školstva- tak skloňované slová dnes.

Mnoho vecí, ktoré reforma ponúka / predstavuje, už máme v našej škole zvládnutých a odskúšaných. Samozrejme, stále chceme napredovať, vzdelávať sa, preto sme sa prihlásili aj do pilotu. 

Možno by mnohým, málo zainteresovaným, pomohlo sa lepšie zorientovať a pochopiť, o čo vlastne ide. Z môjho pohľadu nejde ani tak o obsah ( kurikulum), ako formu a spôsob učenia.

1. Najdôležitejší faktor je určite ZMENA postojov , myslenia a nastavenia samotného učiteľa. Sloboda a Možnosť, ktorú reformný učiteľ dostáva je veľmi významná a potrebná. Na jeho prístupe je postavená celá zmena! Učitelia musia ( mali by) pocítiť, najmä od vedenia školy, že práve oni sú tí výnimoční, na ktorých to celé stojí a padá. Štát dáva konečne učiteľom a riaditeľom škôl možnosť sa uvoľniť, nepozerať sa na vyučovací proces cez vedomosti, ale zručnosti, ktoré má žiak nadobudnúť v škole. Nezameriavať sa na výkon, informácie ale prepojenia a súvislostí. Zanietený, milujúci, rozmýšľajúci učiteľ = šťastné dieťa = spokojný rodič = spokojná a pokojná spoločnosť.

2. Spôsob VÝUČBY. Zabudnúť na frontálne vyučovanie, memorovanie, nadradený, autoritatívny  prístup. Je potrebné hľadať a uplatňovať moderné a prospešné formy a metódy výučby.  Od prvého ročníka uplatňovať : pojmové mapovanie, zážitkové vyučovanie, projektové vyučovanie, tematické dni/ týždne, bloky, rovesnícke učenie, prepojenia teórie s praxou cez výlety, exkurzie.. Dôležité je časté používanie pomôcok, aby bolo učenie názorné, zábavné. Ak je to možné, učivo si treba ochytať, odskúšať, často zaraďovať hru, ako výborný nástroj. Rozvíjať u dieťaťa jeho danosť, talent, podtrhnúť práve predmet/ oblasť, ktorá ho baví a je v nej dobrý. Nezameriavať sa na to, čo žiakom nejde, netlačiť ich, aby neboli frustrovaní z toho, čo nevedia, ale šťastní z toho, čo im ide!  Veľký dôraz klásť na mäkké zručnosti, ktoré sa dajú krásne rozvíjať práve pri tomto type vyučovania. Všetky tie dôležitosti ako spolupráca, komunikácia, empatia, flexibilita.. 

3. PRÍSTUP ku žiakom- rešpektujúci, priateľský. Dôraz na duševné zdravie našej detskej populácie. Vytvárať pohodovú atmosféru prijatia a akceptácie odlišností. Dôležité sú ranné kruhy, v pozitívnej atmosfére naštartovať deň. V priateľskej atmosfére sa ľahšie učí, deti sú vnímavejšie a schopné intenzívnejšie nasávať informácie. Deti sa v strese často zablokujú a nedokážu vnímať. Samozrejme, že sa potrebujú naučiť zvládať aj stres, ale v primeranej forme.

Na dosiahnutie tohto cieľa sú však potrební zanietení, múdri, tvoriví učitelia, ktorí milujú svoju prácu. A to je povinnosťou štátu, aby sme takých mali! Štát má vytvárať také podmienky pre našu prácu, aby boli zástupy pred školou a riaditeľ si mohol vyberať práve tých najlepších, ktorí budú vplývať 6 hodín denne na tých najdôležitejších- naše deti, našu budúcnosť! 

Plačeme, kričíme roky-rokúce, ale nič výrazné sa stále nedeje. Nespoliehajte sa na tých vyhorených, demotivovaných ľudí, ktorí to už v škole nejako doklepú. Áno, takých je bohužiaľ mnoho. Tí tu reformu nespravia, ani z donútenia vedenia. To presvedčenie, ten vietor, musí prísť z vnútra každého učiteľa! 

Ja osobne som vďačná, za zmeny, ktoré sa dejú. Prosím, poďme to spoločne skúsiť pre naše deti, pre našu budúcnosť. Ukážme všetkým, že tých kvalitných je nás viac! Sme radi, že môžeme pomáhať a byť súčasťou školenia kolegov, ktorí sú  v pilotnom zavádzaní. Je pre nás česť odovzdávať rady a skúsennosti. Držme si palce!

S úctou a nádejou

Zuzana Balcová